zaterdag 31 januari 2015

RHEIMSREISJE. "Feest!" (Voor jongeren tussen 8 en 88 jaar) bij De Nationale Opera!

Op de ochtend van kerstavond 24 december 1986(?) kopte de "NICE MATIN" op La Une (de voorpagina) in héél grote letters: "C'est la fête à l'Opera de Nice!"  (Het is een feest bij de Opera de Nice!) naar aanleiding van de generale repetitie van Le Baron Zigane van Straus. De Pers was toen op de Generale omdat de première op kerstavond, 24 december was.  

En sindsdien heb ik nimmer een vergelijkbare "feestelijke" recensie gezien.

Eerlijk gezegt ging ik bijna met angst en beven naar de première. We zouden naar de Generale gaan afgelopen woensdag, maar die was plots "last minute" besloten geworden. Opgegeven reden: de kaartverkoop was zó slecht dat de generalebezoekers (1500?) over de reguliere voorstellingen verdeeld zouden worden om de zaal bij te vullen. Tja... alles moet eens voor het eerst zijn... Maar toch... :( Na één van de meest verschrikkelijke voorstellingen van afgelopen jaren,   (Lees mijn plezant van Sweeny Tod) van regisseur Marcel Sijm, dacht ik toch echt eerder aan een rampenscenario dan slechte ticketverkoop!  Maar dat ook terzijde zou mijn vader gezegd hebben! :D (zie Nanke gaat naar den Congo 1, 2 en 3) 

Wat is het verschil tussen deze voorstelling en Le Baron Tzigane / The Gipsy Baron:  de laatste is een kassucces en vooral die van Nice, was al bij voorbaat uitverkocht! (Okay, de rollenbezetting in Nice was letterlijk de absolute top!)
Rheimsreisje blijkt ondanks Facebook campagnes zelfs met olijke foto's, niet aan te spreken. Wat zonde!
Wat een WERKELIJKE ZONDE, het was waarachtig een FEEST voor zelfs onder-8-jarigen tot 88, IEDEREEN, ook welbekende "Ome Willem", vond het geweldig leuk!  En ja, ik ook! Al vanaf de eerste minuten!  :)

Ik ga geen vondsten in texten of regie verklappen! Behalve dan dat het een heel schuimige en ook modderige bedoening is, en dat "busje komt zo" de koets prachtig verwoord heeft. :D 
Nee echt, de een enkele keer bijna "Monty Pyton achtige" teksten van Bindervoet en Henkes (hé, nooit van gehoord!) waren binnen het Viagio a Rheim libretto *absoluut* geweldig en doeltreffend!  Educatief? Ja zeker!  De grappige, dan weer vette of coole teksten maakten het voor niet met Rossini muziek gewende oren héél vanzelfsprekend!  

Okay, ik kan de hele cast en team gaan oplepelen, maar ik hou het bij een voltallig van harte BRAVO!  

Geen kritiek??? Nou okay dan... ;)

Ik heb een aversie tegen de - meestal - bijna op zaalhoogte orkestbak! :(  Maar nu zou het eigenlijk prima geweest zijn. Of de musici op toneel nu trapje op achterop, of trapje af de orkestbak zouden gaan, doet niets af op het concept.  Maar nu volgden de zangers de dirigent (moet natuurlijk ook :D  ) die achterop het toneel met zijn rug naar de zangers staat, terwijl ik vind dat de dirigent de zangers / dansers moet volgen!!!  Zeker in Rossini of andere coloratuur stukken.  Zonder de dirigent in deze voorstelling iets te verwijten, maar Trisdee Na Patalung deed de hele (originele) "Viagio" in Pésaro in 2009 met een onevenaarbare schwung, met de zangers meeademenend! (Met oorverdovende kritieken!)

En verder? Nou... eigenlijk nagenoeg nada kritiek!  :)  Twijfel of - voor mij bij de N. opera voor het eerst - zendermicrofoons wel bij de Nationale Opera zouden moeten/mogen... :/  wij zaten op rij 3, opzij, amper 2 m van het toneel en hoorden voornamelijk -gelukkig- het onversterkte geluid. Nee, versterking is voor mij helemaal geen taboe! In tegendeel! Alleen is het de vraag of het wel moet! In dit geval met een mini kamerorkest "denk" ik niet.  Maar nogmaals, ik hoorde voornamelijk het directe gezang. En, "mijn" ex-Opera Studio NL / International Opera Studio Netherlands leden waren voor mij een happening! :)  Tot slot: GAAN, dus!!! Alléén nog vanavond, zaterdag 31 jan 19:00 en laatste kans morgen, zondag 1 feb 13:30 ! ) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten